ΣΟΦΙΑ ΚΟΚΟΣΑΛΑΚΗ (Sophia Kokosalaki interview)

DIESEL-430x247

Η Σοφία δεν προσποιείται. Δεν θέλει να ξέρει οτι είναι ένα δυναμικά ανερχόμενο όνομα της διεθνούς μόδας. Δεν θέλει να έχει σχέση με οτιδήποτε θεωρούμε ως δεδομένο για τον κόσμο της πασαρέλας. Και δεν θέλει να επιβάλλεται η εικόνα της έναντι της δουλειάς της. Κάντε παρέα μαζί της.

‘Το πιο exciting όνομα στο Λονδίνο σήμερα’, τη βάφτισαν βρετανοί δημισιογράφοι. Όπου exciting, διαβάστε συναρπαστική, προκλητική, ενθουσιώδεις. Κι όμως η Σοφία δεν είναι καλή στις δημόσιες σχέσεις. Είναι όμως καλή στο να αξιοποιεί το ταλέντο της δημιουργικά, δίχως πολλά φλάς και τυμπανοκρουσίες. Αυτόν το καιρό τα γεμάτα Ελλάδα ρούχα που σχεδιάζει είναι από τα πιο hot λάφυρα στην Oxford street. Έχουν προηγηθεί τρία χρόνια εντυπωσιακών εμφανίσεων στις εβδομάδες μόδας, όπως η τελευταία, το Σεπτέμβριο που πέρασε.   Τη βρήκαμε μετά κόπου, λίγο μετά το Μιλάνο, λίγο πριν το Παρίσι. Στο Λονδίνο, πάνω από ένα ποτήρι τσάι, σε μια κουβέντα που άρχισε κάπως απότομα…

Γιατί δεν μπόρεσε να σε κρατήσει η Ελλάδα;

Στην Αθήνα δεν υπάρχουν δυνατότητες εξέλιξης, για λόγους όπως οτι δεν υπάρχει εβδομάδα μόδας, δεν μπορείς να κάνεις πωλήσεις. Οι σχολές εκεί σε προετοιμάζουν απλώς για να δουλέψεις στη βιομηχανία μόδας, και δεν σου διδάσκουν μια συγκεκριμένη αισθητική. Έπρεπε να φύγω.

Ήξερες πάντα τι ήθελες να κάνεις στη ζωή σου;

Στα τέσσερα χρόνια στο πανεπιστήμιο αγόρασα χρόνο για να σκεφτώ τι θέλω να κάνω. Νόμιζα οτι ήθελα να γίνω δικηγόρος τη μια, την άλλη οτι θα γίνω δημοσιογράφος Μετά άρχισα να έχω πιο έντονο ενδιαφέρον για μόδα. Πρέπει να είμαι πάρα πολύ επιφανειακός άνθρωπος για να μου αρέσει τόσο πολύ η μόδα, πρέπει να έχω πολύ επιπόλαιη φύση, και ντρεπόμουν να το δεχτω οτι, ξέρεις, θα κάνω μόδα κατα κάποιο τρόπο, ειδικά στην Ελλάδα  Μετά από τέσσερα χρόνια ήξερα οτι δεν κάνω για τίποτα από τα παραπάνω, αλλά οτι ήθελα να κάνω ρούχα

Όταν άρχιζες τις σπουδές στο Σεντ Μάρτινς, το σήμερα πως το φανταζόσουν; Πού φανταζόσουν οτι θα είχες φτάσει;

Καλά με δουλεύεις; Που να φανταστώ…

Δεν είχες κάποιο πλάνο στο μυαλό σου να πεις εγώ θέλω να κάνω αυτό, τότε;

Πλάνο υποσυνείδητα είχα πάντα αλλά δεν ήταν πλάνο που θα το έβαζα σε λέξεις. Απλά ήξερα οτι πρώτα για να προσεγγίσεις καν το επίπεδο μόδας που υπήρχε έξω πρέπει να αρχίσεις από μια σωστή σχολή. Πρώτο βήμα ήταν να κάνω ένα Μάστερ στο Σεντ Μάρτινς το οποίο δεν ήταν εύκολο γιατί δεν είχα πτυχίο στο αντικέομενο. Αλλά σκεφτόμουνα οτι άμα κάτσω και κάνω άλλα 4 χρόνια μόδα θα χαζέψω τελείως (γέλια). Οπότε λέω θα δοκιμάσω να κάνω Μάστερ απευθείας, και αμα δεν γίνει αυτό θα κάνω κάτι άλλο.

Πριν κάποιο καιρό, σε συνέντευξη στο βρετανικό περιοδικό ‘ΝΟΒΑ’ φάνηκες να εκπλήσσεσαι όταν άκουσες τη δημοσιογράφο να σου λέει οτι είσαι σχεδιάστρια με πολλές πιθανότητες για μεγάλη καριέρα.

Ναι εκεί τι να πεις, θα πεις,’ε ναι το ξέρω αγάπη μου, οτι είμαι σπουδαία’. Οχι δεν ήταν έκπληξη, απλά εννούσα οτι ‘μμμ θα δούμε’

Πόσο πιστεύεις στον εαυτό σου σήμερα;

Ξέρω τι κάνω πια, το κάνω και αρκετό καιρό, απλώς έμαθα περισσότερα πράγματα πάνω στη δουλειά.

Είσαι μετριόφρων;

Αυτό που ξέρω είναι οτι έχω πολύ συγκεκριμένη αισθητική, πολύ ακριβής, ξέρω τι θέλω να κάνω με τα ρούχα και τι κατεύθυνση να δώσω. Κάνω πολύ συγκεκριμένα σόου, δεν είναι ποτέ θεατρικά, πολλά πράγματα είναι μη στη δουλειά μου. Έμαθα πολύ γρήγορα τεχνική και κάνω ρούχα που είναι κάπως περίπλοκα, ρούχα που φοριούνται. Δεν θα έκανα ποτέ ρούχα που θα βγαίνανε σε σόου για να εκστασιαστούν οι αγοραστές, οι δημοσιογράφοι, οι φωτογράφοι και ύστερα να μην μπορώ να τα παράγω. Αν δεν παράγω ένα κομμάτι θα είναι καθαρά μόνο λόγω κόστους και όχι επειδή δεν θα φοριέται.

Σε έχει αλλάξει καθόλου η επιτυχία; Είσαι η ίδια με τη φοιτήτρια του σεντ μάρτινς;

Όχι δουλεύω πολύ περισσότερο πια (γέλια). Αλλά έχω το ίδιο άγχος.

Στο λέω επειδή έχω την εντύπωση οτι γενικά ο κύκλος της μόδας είναι απρόσιτος επιεικώς, για να μην πώ δήθεν.

Είναι δύσκολο, είναι μια πολύ κλειστή ομάδα, αλλά ευτυχώς εδώ στο λονδίνο και ειδικά στο χώρο της μόδας δίνουν χώρο σε καινούργιους και δεν τους κτυπάνε αβέρτα, δεν τους σφάζουν. Είναι το πιο σωστό μέρος για να αρχίσεις γιατί μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα με μηδέν κόστος.

Είναι μια δημιουργία σου λιγότερο επιτυχημένη αν δεν πουλήσει καλά για σενα;

Όχι καμία σχέση, μπορεί να είναι απλά πολύ ακριβή. Ξέρω ακριβώς τι ρούχα θα πουλήσουν από την αρχή και είναι πολλά που δεν πουλάνε το ίδιο με άλλα, επίτηδες γιατί δεν θέλω να κυκλοφορούν παντού, γιαυτό και ανεβάζω τις τιμές τους. Δεν θέλω να γίνουν Μακντόναλντς.

Έχεις πει οτι ο τρόπος που ντύνεσαι υποδηλώνει το ποιός είσαι….

Είναι μια πρώτη δήλωση αυτή αλλά λέγοντας αυτό, εγώ ντύνομαι πολύ απλά, που σημαίνει οτι μάλλον είμαι μέχρι εδώ με τα ρούχα.

Τί είναι σημαντικότερο, τί καταναλώνεις για να ντυθείς ή το πως ντύνεσαι; Χρειάζονται πολλά λεφτά για να ντυθείς καλά;

Όχι καθόλου απλώς κάποιος μπορεί να έχει αδυναμία σε ακριβά υλικά που κοστίζουν. Υπάρχουν επίσης πολλές κατηγορίες καταναλωτών, π.χ. υπαρχουν γυναίκες που βλέπουν τα ρούχα σαν τέχνη και είναι έτοιμες να ξοδέψουν πολλά για συγκεκριμένα ρούχα.Αλλά για εμάς, τον μέσο όρο, δεν πιστεύω οτι χρειάζονται πολλά λεφτά για να ντυθείς  Πιστεύω οτι αν είναι να αγοράσεις κάτι ακριβό καλό είναι να αγοράσεις κάτι που θα κρατήσει, και όχι κάτι πολύ ακραίο που θα παλιώσει γρήγορα

Το οτι κινείσαι σε ενα ρευστό επάγγελμα όπου συνεχώς πρέπει να βγάζεις κάτι καινούργιο σε φοβίζει;

Όσο πιο πολύ δουλεύεις τόσο καλύτερα αποτελέσματα βγάζεις. Δουλεύω δυο μήνες πριν από κάθε σόου, και τα πρώτα ρούχα που βγάζω τα πετάω πάντα. Με πολύ δουλειά, πολλά πράγματα που δεν είχες σκεφτεί οτι θες να κάνεις, βγαίνουνε. Δεν νομίζω οτι μπορώ να στερέψω. Ένας σχεδιαστής όμως μπορεί να χάσει επαφή μετά από κάποια χρόνια με το τι θέλει η μόδα κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

Εσύ όμως ορίζεις κάποια πράγματα στη μοδα αυτή τη στιγμή

Εγώ δεν φοβάμαι να πάρω ρίσκα γιατί δεν έχω κανένα περιορισμό από κάποια πολυεθνική από πίσω, να μου λένε να κάνω το σόου 60% πιο εμπορικό για να πουλήσουμε, δεν έχω αυτό το φόβο και τον εξαναγκασμό, κάνω οτι θέλω.

Είσαι έτοιμη για ένα μεγάλο βήμα; Να δουλέψεις για ένα μεγάλο οίκο μοδας;

Πάμε παρακάτω. Άλλη ερώτηση

Στην τελευταία σου κολεξιόν παίζεις αρκετά με θρησκευτικά σύμβολα. Πιστεύεις στο θεό;

Αχ τί ερώτηση είναι αυτή τώρα; Αφού είμαι Ελληνίδα, καταλαβαίνεις. Τι να πώ. Ναι με ενδιαφέρει. Αφού μεγάλωσα στην Ελλάδα είναι δυνατόν να μην σέβομαι την εκκλησία; Η Ελλάδα είναι οικογένεια και θρησκεία.

Είσαι υπέρ του να χαρίζεις ρούχα σε celebs ή να πληρώνεις διάσημα μοντέλα στα σόου για να ακουστεί το όνομα σου περισσότερο;

Είμαι κάθετα αντίθετη με αυτο. Ένα πράγμα που έχω και που δεν είναι καθόλου Λονδίνο, αλλά επιμένω να είμαι έτσι, είναι οτι ποτέ δεν καλώ celebrities στο σοόυ μου. Δηλ ζητάνε διάφοροι εισητήρια και δεν στέλνω ποτέ σε κάποιο ποπ σταρ που δεν μου αρέσει μόνο και μόνο για να ορμήσουν οι φωτογράφοι, το αποφεύγω. Μπορεί να υπάρχουν celebrities στο σοόυ μου αλλά είναι άνθρωποι που μου αρέσουν, είναι φίλοι μου, όπως π.χ. στο τελευταίο σόου μου ήταν ο Bobbie Gillespie των Primal Scream, έκανε τη μουσική στο σόου μου, και ο Alexander McQeen.

Ακούγονται κι άλλα γνωστά ονόματα θαυμαστών σου…

Δεν θα ήθελα όμως να κανεις αναφορές σε αυτο. Σαν μερικούς σχεδιαστές οι οποίοι δεν επηρεάζουν τη μόδα, δεν δίνουν κάτι καινούργιο, οπότε που το ρίχνουμε; στους celebrities.

Μήπως πολυαναλύουμε τη μόδα τελικά; Μήπως είναι κάτι πολύ απλό;

Δεν είναι απλό είναι πολύ σύνθετο, έχει να κάνει όμως πιο πολύ με εικόνα, δεν έχει να κάνει με κείμενο  Εγώ δεν αναλύω ποτέ τη δουλειά μου. Είναι μόνο οπτικά σύνθετη για μενα, η υπόλοιπη είναι πολύ απλή. Δεν υπάρχουν κρυμένα νοήματα πίσω από τα ρούχα. Είναι απλώς μια δήλωση για το ποια πιστεύεις οτι είναι η αισθητική σου, η κατευθυνση που θέλεις να βλέπεις τις γυναίκες. Υπάρχουν σχεδιαστές που κάνουν ένα παντελόνι και λένε οτι αυτό εκπροσωπεί π.χ. την πτώση του κομμουνισομού. Το βρίσκω λίγο δήθεν αυτό γιατί κατα βάθος είναι απλώς ρούχα. Είναι απλώς επιχειρηματικό το κίνητρο. Είναι ξεπερασμένης νοοτροπίας το να λες οτι μπορείς να περάσεις ένα μήνυμα.

Μετέτρεψες τη μινωική Παριζιάνα σε παρισινή Μινωίτισσα. Τί σημαίνουν για εσένα οι συνεχείς αναφορές στην Ελλάδα μέσα από τη δουλειά σου;

Όπου μπορώ να προβάλλω την Ελλάδα το κάνω συνειδητά και ξεδιάντροπα. Για το τελευταίο τεύχος του‘The Fashion’ με στείλανε στην Κρήτη για να προβάλλουν εμένα αλλά εγω το έκανα για να προβάλλω το νησί, πήγαμε και φωτογραφίσαμε παντού. Ύστερα άρχισαν να πηγαίνουν κι άλλα περιοδικά, μέχρι και η γιαπωνέζικη Vogue.. Χαίρομαι που το κάνουνε. Λες α, τώρα που έχω κάποια δύναμη τώρα θα δούν.

Ποιού άλλου Έλληνα σχεδιαστή θα έλεγες οτι σου αρέσει η δουλειά του;

Η Loukia μου αρέσει. Σέβομαι τη δουλειά της, έχει συνέπεια στην ποιότητα. Κάνει αξιοπρεπή ρούχα, πολύ ωραία τελειωμένα. Είναι άλλου είδους σχεδιαστής βέβαια, αλλά από μικρή μου άρεσε.

Όταν κατεβαίνεις Ελλάδα πώς περνάς το χρόνο σου;

Όχι πολύ επικοδομητικά. Τρώμε και πίνουμε.με τους φίλους μου. Έχω πονοκέφαλο όταν κατεβαίνω στην Αθήνα.

Στο Λονδίνο όλοι λένε οτι ξέρεις από που έρχεσαι, αναρωτιούνται όμως για το πού στοχεύεις…

Να διατηρήσω την επιχείρηση που έχω και να τη μεγαλώσω, χωρίς να έχω κανένα πάνω από το κεφάλι μου. Να έχω την ανεξαρτησία μου, να μπορώ να συντηρήσω τη δουλειά μου, δεν θα πούλαγα την εταιρία μου εύκολα, και να παίρνω κάποια ευχαρίστηση από αυτή, να μην είναι μόνο πίεση.

Δηλ βλέποντας και κάνοντας; Παίρνεις τα πράγματα όπως έλθουν;

Όχι το αντίθετο. Αμα δεν έλθουν θα τα κάνω να έλθουν. Εαν δεν έλθουν την ώρα που τα θέλουμε, πρέπει να τα κατευθύνουμε.

One thought on “ΣΟΦΙΑ ΚΟΚΟΣΑΛΑΚΗ (Sophia Kokosalaki interview)

  1. se thaumazw..spoudazw sxediastria ! eimai apo thessaloniki kai pragmatika se thaumazw elpizw kapoia mera na ftasw ekei pou eisai!exw 6 mhnes sthn sxolh kai 5rouxa mou exoune vgei se paragwgh mesw ths douleias pou me steilane apo thn sxolh! an kai trww polla xtuphmata den to vazw katw!na ksereis eisai spoudaia!kalo bradu!

Σχολιάστε

