Ο ΑΝΑΠΛ. ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΖΗΛΑΝΔΙΑΣ ΜΑΙΚΛ ΚΑΛΕΝ ΓΙΑ ΕΘΝΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΟΜΒΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ (New Zealand’s dep PM and Finance Minister Michael Cullen interview on nationalisation policies)

7039053flag03_5x3

Η προσκόλληση σε άκαμπτες ιδεολογίες έναντι πρακτικών παρεμβάσεων προς το συμφέρον της κοινωνίας μπορεί να προκαλέσει μη αναγκαία δεινά’ , υποστηρίζει ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Οικονομίας της Νέας Ζηλανδίας, Δρ Μάικλ Κάλλεν, αναφερομενος στην εφαρμογή του νεοφιλελεύθερου οικονομικού μοντέλου που κυριαρχεί παγκοσμίως τα τελευταία είκοσι χρόνια. Ως αρχιτέκτονας μιας επιτυχημένης πολιτικής επανακρατικοποιήσεων μεγάλων εταιρειών της χώρας του, που αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση εθνικών οικονομικών συμφερόντων, στην τόνωση του εγχώριου ανταγωνισμού και στην προστατία του περιβάλλοντος , ο Δρ Κάλλεν απαντώντας σε ερωτήσεις της Ε από το Ουέλιγκτον, αποποιούμενος τον χαρακτηρισμό ‘παραδοσιακός σοσιαλισμός’,  παίρνει αποστάσεις απο τον ευρέως εκθειασμένο ‘Τρίτο Δρόμο’, δηλώνοντας οτι ‘δεν είναι ένας καθαρός ορισμός στην πολιτική πραγματεία’. Στη συνέντευξη που ακολουθεί, εξηγεί επίσης τα αίτια που τον οδηγησαν στην εφαρμογή της συγκεκριμένης πολιτικής, τονίζοντας οτι οι κινήσεις της κυβερνησης του ακολουθούν την παράδοση της χώρας του η οποία ‘έχει ηγηθεί παγκοσμίως  σε πολλούς τομείς από την ίδρυση της’, θέτοντας το ερώτημα για το εάν οι πολιτικές της προηγμένης, ‘μη παραδοσιακά σοσιαλιστικής’, οικονομικά χώρας, μπορεί να καταστούν παράδειγμα προς μίμηση σε διεθνές επίπεδο.

 

 

Δρ Κάλεν, είναι η πολιτική επανακρατικοποίησεων μια επιστροφή στον παραδοσιακό σοσιαλισμό, ή αντιπροσωπεύει συγκεκριμένες κινήσεις για προβληματικές εταιρείες;

Η κυβέρνηση μας έχει στόχο την προώθηση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής ανάπτυξης της χώρας προς όφελος των πολιτών της.  Με τις ενέργειες της έχει δείξει οτι δεν περιορίζεται από μια ιδεολογία, αλλά μάλλον είναι ανοικτή σε ρεαλιστικές λύσεις και προσπαθεί να επιτύχει τα καλύτερα αποταλέσματα για τη χώρα. Τον Μάιο η κυβέρνηση ανακοίνωσε οτι έφτασε σε συμφωνία με την ιδιωτική εταιρεία Toll Holdings για την εξαγορά της σιδηροδρομικών και ακτοπλοικών υπηρεσιών σε δίκαιη αγοραστική τιμή.Το κίνητρο μας για αυτή την κίνηση είναι ο εκμοντερνισμός των μεταφορων της χώρας με κατάλληλες επενδύσεις στην σιδηροδρομική υποδομή και η προώθηση της κυβερνητικής ατζέντας για φιλική στο περιβαλλον ανάπτυξη.  Ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό σύστημα θα ελλατώσσει τη χρήση άνθρακα στο ευρύτερο μεταφορικό δίκτυο, μειώνοντας την κίνηση στους αυτοκινητόδρομους επιρέποντας στην ακτοπλοια και στις με φορτηγά αυτοκίνητα μεταφορές να λειτουργήσουν αποδοτικότερα.   

Ο ανταγωνισμός θεωρείται το μαγικό συστατικό που κάνει τον ιδωτικό τομέα καλύτερο του δημοσίου. Επιβεβαιώνεται αυτό από την εμπειρία σας; Ποιοί λόγοι ώθησαν την κυβέρνηση σας να επιδιώξει αυτη τη μεγάλη αλλαγή από τις μαζικές ιδωτικοποιήσεις οι οποίες σημάδεψαν τη χώρα σας τις δεκαετίες 80 και 90;

Στους τομείς των τραπεζών και των αερομεταφορών υπάρχει ένα υψηλά ανταγωνιστικό περιβάλλον στη ΝΖ. Οι κυβερνητικές επενδύσεις σε αυτούς τους τομείς (Kiwibank και Air New Zealand)  συνεισφέρει, δεν μειώνει τον ανταγωνισμό. Στους σιδηροδρόμους, ο τομέας λειτουργεί ανταγωνιστικά με άλλα μεσα μεταφοράς τα οποία ελέγχονται από ιδιώτες. Υπάρχουν ακόμη δύο λόγοι που μας ώθησαν στην επανακρατικοποίηση.Ο πρώτος είναι οτι πριν την εξαγορά, η κυβέρνηση είχε την κυριότητα της  σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας (σ.σ. σιδηροτροχιές, συστήματα σήμανσης κτλ). Ο δεύτερος οτι λόγω μιας Εθνικής Σιδηροδρομικής Συμφωνίας μεταξύ του κράτους και της Toll Holdings, η κυβέρνηση δεσμευόταν σε συνεχεις επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ασχέτως κυριοτητας λοιπόν, η κυβέρνηση μας ήταν ‘κλειδωμένη’ σε μια συνεχή πολυέξοδη επένδυση στις λειτουργίες της Toll Holdings, χωρίς να ελέγχει τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Οπότε η εξαγορά σημαίνει οτι η κυβέρνηση δεν θα επιχορηγεί πλέον τρίτα μέρη, και θα αποφύγει τις συνεχεις διαμάχες πάνω στην εφαρμογή του Εθνικής Σιδηροδρομικής Συμφωνίας, οι οποίες κατέστρεφαν την αξία της επιχείρησης και μείωναν το ηθικό των εργαζομένων. 

Δεν πρόκειται για μακροπρόθεσμη στρατηγική για αυξηση της κρατικής ιδιοκτησίας, αλλά για στρατηγική αναστροφής του ελλείματος στις επενδύσεις υποδομών στη ΝΖ.. Έχουμε  δεσμευτεί να επενδύσουμε σε ζωτικής σημασίας οικονομικές υποδομές και αυτό περιλαμβάνει προσπάθειες ενθάρρυνσης του ιδιωτικού τομέα στο να επενδύσει στη ΝΖ. Επιδιώκουμε επίσης την αύξηση του ανταγωνισμού σε κομβικούς τομείς όπως οι τηλεπικοινωνίες πιστεύοντας οτι είναι κρίσιμο για όλους τους τομείς της οικονομίας.  

Πολλοί υποστηρίζουν οτι η επανακρατικοποίηση σιδηροδρόμων και ακτοπλοίας θα κοστίσει στους φορολογούμενους πολίτες σας, και οτι θα γυρίσει τη χώρα σας σε εποχές υπερστελεχωμενων κρατικών εταιρειών. Ποιά είναι η γνώνη σας;

Η πλειοψηφία των κομμάτων στη βουλη και των πολιτών υποστηρίζουν την απόφαση της κυβέρνησης. Η αλήθεια είναι οτι οι μεταφορές στη Νέα Ζηλανδία βρίσκονται σε ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η ιδιοκτησία των σιδηροδρόμων δεν έχει σχέση με τα λεχθέντα, διότι οι κανόνες της αγοράς που υπάρχουν στη χώρα μας δεν θα επηρεαστούν από την αλλαγή στην ιδιοκτησία στους σιδηροδρόμους.

Η Νέα Ζηλανδία εχει ηγηθεί παγκοσμίως  σε πολλούς τομείς από την ίδρυση της το 1840. Ήμασταν η πρώτη χωρα όπου ψήφισαν γυναίκες σε εκλογές στη δεκαετία του 1890. Επίσης, μεταξύ του 1890 και σήμερα, ηγήθηκε του κόσμου σε θέματα οικονομικής βοήθειας προς συνταξιούχους, δικαιωμάτων για τους ανέργους, διαφάνειας στη δημόσια ζωή κ.α. από τις επιχειρήσεις που ιδιωτικοποιήθηκαν τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια, μια, η εταιρία σιδηροδρόμων, επιστρέφει σε κρατικό έλεγχο, ως απάντηση στην έλλειψη προόδου της εταιρείας υπο ιδιωτικό έλεγχο ώστε να αρθεί στο ύψος των προσδοκιών των νεοζηλανδών. Στην περίπτωση τoυ εθνικού αερομεταφορεά Air New Zealand, η κυβέρνηση απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών ως απάντηση στη δυσλειτουργία της υπο ιδιωτικό έλεγχο υπρασπιζόμενη τα εθνικά οικονομικά συμφέροντα της χώρας. Η εταιρεία σήμερα παραμένει εισηγμένη στο χρηματιστήριο της ΝΖ και λειτουργει σε μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά. Η προσέγγιση των κυβερνήσεων της χώρας για πολλά χρόνια χαρακτηρίζονται απο ρεαλισμό και νοοτροπία αναζήτησης πρακτικών λύσεων προς όφελος των νεοζηλανδών.

Συνιστά η πολιτική αυτή μια αποστασιοποίηση του κόμματος σας από τις πολιτικές του ‘Τρίτου Δρόμου’ που εκθειάστηκαν ευρέως από κεντροαριστερές κυβερνήσεις σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες;

Ο ‘τρίτος δρόμος’ δεν είναι ένας καθαρός ορισμός στην πολιτική πραγματεία. Το Εργατικό Κόμμα της Νέας Ζηλανδίας, μπόρεσε να παράσχει αποτελέσματα όλα αυτά τα χρόνια διότι τα προγράμματα του αντηχούν τις προσδοκίες της πλειοψηφίας των πολιτών μας.

Θα λέγατε οτι η αγορά της ιδιωτικής τράπεζας Northern Rock από την βρετανική κυβέρνηση και η σκέψη των αμερικανικών για εθνικοποίηση αμερικανικών τραπεζών ως μεταβατική λύση στην πιστωτική κρίση, αποτελούν την απαρχή της κατάρρευσης του νεοφιλελεύθερου καπιταλιστικού συστήματος; Πώς θα χαρακτηρίζατε αυτό το σύστημα;

Ο καλύτερος τρόπος εξέτασης των πρόσφατων αποφάσεων είναι να δεις αυτά τα βήματα ως προσπάθειες αξιοποίησης των κρατικών πόρων στο να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα των πολιτών σε αυτούς τους δύσκολους οικονομικά καιρούς.  Όλες οι ανεπτυγμένες κοινωνίες διδάχτηκαν μέσω των πικρών εμπειριών (σ.σ.του κράχ) του 1930 οτι η προσκόλληση σε άκαμπτες ιδεολογίες έναντι έξυπνων, πρακτικών παρεμβάσεων προς το συμφέρον της κοινωνίας μπορεί να προκαλέσει μη αναγκαία δεινά.

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s