ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΤΕΝΤ ΧΟΝΤΕΡΙΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ (Ted Honderich Interview on terrorism)

Υπάρχει δίκαιη και αποτελεσματική τρομοκρατία. Σε πολλές περιπτώσεις απέφερε αποτελέσματα που η διαπραγμάτευση δεν θα είχε παράγει ποτέ. Και οι παλαιστίνιοι εξακολουθούν να έχουν ελπίδες για διατήρηση των εδαφών που τους απέμειναν λόγω της τρομοκρατίας’, πιστεύει ο Τέντ Χόντερικ, πρόεδρος του βασιλικού ινστιτούοτυ φιλοσοφίας της Βρετανίας. Τα ανωτέρω είναι μέρος της σκέψης του πολύγραφου φιλοσόφου, που αποτελείται από 5 βασικά ερωτήματα: της αλήθειας της αιτιοκρατίας και των συνεπειών της στις ζωές μας, της φύση της συνείδησης και η σχέση της με τον ανθρώπινο νου, της υποτιθέμενης δικαιοσύνης του κράτους μέσω της τιμωρίας, της πολιτικής παράδοσης του συντηρητισμού, και του σωστού και λάθους στο σύγχρονο κόσμο, κυρίως σε σχέση με την τρομοκρατία, που φαίνεται να είναι το κύρίως πάθος του. Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου γνωρίζει τον αντίκτυπο των για πολλούς ακραίων θέσεων του, ιδίως στην κρίσιμη αυτή καμπή της ιστορίας του ανθρώπου στην οποία βρισκόμαστε. Και του είναι ακόμη νωπές οι εμπειρίες της άρνησης έκδοσης των συγγραμμάτων του από εκδοτικούς οίκους, αλλά και η άρνηση της φιλανθρωπικής οργάνωσης Όξφαμ να δεχθεί δωρεά από τα έσοδα πωλήσεων ενός βιβλίου του. Παρ’όλα αυτά, με λόγο που είναι σιγουρα αμφιλεγόμενος, πολύ συχνά αντικομφορμιστικός, ακόμη συχνότερα πεδίο διαφωνίας, και που συνάδει με το αντισυμβατικό παρουσιαστικό του, ο Τέντ Χόντερικ δεν φαίνεται να πτοείται. Και, αναμένοντας τα αποτελέσματα της προσεχούς διάσκεψης για το μεσανατολικό στις ΗΠΑ, επιμένει οτι οι παρελθούσες προσπάθειες   ειρηνικής επίλυσης του Παλαιστινιακού έχουν επιφέρει μόνο αρνητικές συνέπειες για τον πολύπαθο λάο.

Κε Χόντερικ, θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας αμφιλεγόμενο;

Ναι είμαι αμφιλεγόμενος, αλλά δεν νιώθω άσχημα για αυτό, στο κάτω κάτω ο πατέρας όλων μας, ο Σωκράτης προκαλούσε διαμάχες όπως και πολλοί άλλοι σπουδαίοι φιλόσοφοι, χωρίς να συμπεριλαμβάνω τον εαυτό μου σε αυτούς. Ενα σκεφτείς τη φιλοσοφία με έναν συγκεκριμένο τρόπο, που προυποθέτει σαφήνεια και αναλυση σε πρώτο επίπεδο, συνεκτικότητα και εγκυρότητα των επιχειρημάτων σε δεύτερο και αρτιότητα σε τρίτο επίπεδο, τότε θα είσαι αυτομάτως αντισυμβατικός και θα πιάσεις τον εαυτό σου να λεει πράγματα που άλλοι θεωρούν ανείπωτα. Και ένα από αυτά είναι το οτι οι Παλεστίνιοι έχουν ηθικό δικαίωμα στην τρομοκρατία. Αυτή είναι η δουλειά μας. Ο Τσόμσκι είναι επίσης αμφιλεγόμενος και έχουμε συμφωνήσει οτι όποιος παέι πρώτος φυλακή ο άλλος θα τον ακολουθήσει.

Μιλώντας για τρομοκρατία, στο παράδειγμα της Γαλλικής επανάστασης η τρομοκρατία, δυσανάλογα και παραλογα, θεωρείτο ένας τρόπος επίτευξης αποτελεσμάτων στο όνομα της δημοκρατίας,  Πσιτεύετε οτι ένας δίκαιος αγώνας δικαιολογεί τη βία;

Έχω πει οτι ένα είδος τρομοκρατίας είναι η δημοκρατική τρομοκρατία. Δεν είναι απαραιτήτως σωστό, αλλά είναι ένα είδος τρομοκρατίας που υφίσταται, και που για εμένα δικαιολογημένα χρησιμοποιείται από τους Παλαιστινίους. Είναι το κύριο παράδειγμα απελευθερωτικής τρομοκρστίας εφόσον αποσκοπεί στη δημιουργία ενός, δημοκρατικού κράτους. Κάθε ανθρώπινη π΄ραξη μπορεί να παρεκτραπεί. Η δημοκρατία εξέλεξε τον Χίτλερ. Και γενικά, δεν μπορούμε να επέμβουμε αποτρεπτικά προς αυτή την παρεκτροπική τάση του ανθρώπου, όπως και δεν μπορούμε να πιστεύουμε οτι η δημοκρατία θα παράγει πάντα τις σωστές λύσεις. Οι για πολλούς 2 κυριότερες δημοκρατίες στον κόσμο, η Βρετανική και η Αμερικανική, έκαναν έναν ηθικά ηλίθιο πόλεμο. Οπότε παίρνοντας παράδειγμααπό αυτό, μπορείτε να θεωρήσετε οτι οι δημοκρτίες αυτές είναι τελειωμένες. Και προσωπικά δεν τις έχω καθόλου σε υπόληψη. Αλλά δεν πιστεύω οτι το πολίτευμα έχει τελειώσει.

Εφόσον υποστηρίζετε το δικαίωμα ύπαρξης του Ισραήλ, την ύπαρξη του οποίου υποθέτω οτι βρίσκετε ηθικά σωστή, θα λέγατε οτι ομάδες που επιδιώκουν την ολοκληρωτική του καταστροφή έχουν ηθικό δικαίωμα στη βία;

Κάθε προσπάθεια καταστροφής του ισραήλ των συνορων του 1948 είναι λάθος, και είμαι απόλυτος σε αυτό. Όχι απλώς διότι ήταν σωστό να ιδρυθεί το Ισραήλ, και κάθε προσπάθεια καταστροφής του είναι λάθος δεδομένης της κατάστασης που υοήρχε το 48. ακόμη και εάν ήμασταν λάθος στο να ιδρύσουμε το Ισραήλ, πέρασαν πλέον 50 χρόνια από τότε, και επίσης, και οι εβραίοι, όπως και οι παλαιστίνιοι μπρούν να δακρυσουν. Καταδικάζω όποιον θέλει να το διαλύσει. Και είναι νεοσιωνιστική προπαγάνδα να λες οτι έχεις σοβαρές προθέσεις ως προς αυτό, όπως λέει ο πρόεδρος του Ιραν. Είναι προπαγάνδα, όμοια με αυτή του Μπους όταν μιλούσε για άξονα του κακού. Δεν πίστευε οτι υπήρχε τέτοιος άξονας βέβαια. Είναι απλώς λόγια, πολιτική χαμηλής ρητορικής που εξασκείται στο Ιραν στις ΗΠΑ και από τον ανόητο Μπλέρ που είπε οτι η επίθεση στο Λονδίνο δεν είχε σχέση με τον πόλεμο στο Ιρακ. Είναι απλώς σκουπίδια.

Μέχρι ποιο σημείο θα υποστηρίζατε την παλαιστινιακή βία; 

Είμαι υπερ του παλαιστινιακού απελευθερωτικού αγώνα που είναι και τρομοκρατία. Η ανθρωπιστική ηθική απαιτεί την εξέταση όλων των παραμέτρων.Δικαιολογείται ως προς τη δημιουργία ενός βιώσιμου παλαιστινιακού κράτους στο τελευταίο 20% της ιστορικής παλαιστίνης. Ενα λυόταν αυτό και δινόταν αποζημιώσεις στους παλαιστινίους που εκδιώχθηκαν από τις εστίες τους απο το ισραήλ, θα τελείωνε εδώ το θέμα.Υποψιάζομαι οτι πιστεύετε οτι αυτή είναι μια μη ρεαλιστική θέση. Αυτή όμως είναι η θέση του ανθρώπινιυ γένους. Κανένας κατα βάθος δεν θέλει να βυθιστεί το ισραήλ στο βυθό της θάλασσας, και τους παλαιστινιους να ζουν σαν ζώα και να εκδιώκονται από την τελευταία λωρίδα της γης τους. Υπάρχει μια ευρεία συμφωνία για αυτη τη θέση, η διαφορά είναι οτι εγώ την υποστηρίζω δυναμικά

Θα λέγατε οτι η  βια έχει παράγει θετικά αποτελέσματα για τον παλαιστινακό λαό;

Πιστεύω ναι. Εαν δεν πολεμούσαν το σχέδιο κατάληψης όλων των εδαφών της ιστορικής παλαιστίνης και της δημιουργίας του μεγάλου ισραήλ θα είχε ήδη ολοκληρωθεί. Κάτι που με ενδιαφ΄ρει πάρα πολύ είναι η λειτουργία της αναστολής της σκέψης και των συναισθήματων μας. Η φιλοσοφία μπορεί να να συνεισφέρει εδώ ξεφεύγοντας από τις συμβάσεις. Οι άνθρωποι πείθονται πάνατα οτι η παλαιστινιακή τρομοκρατία δεν πρόκειται να αποφέρει τίποτε, ενώ έχει κάνει ήδη πάρα πολλά. Έσωσαν το 20% της πατρίδας τους. Ο μόνος λογος που έχουν μια ευκαιρία να την κρατήσουν είναι το οτι πολέμησαν. Άλλο ένα παράδειγμα αυτής της λειτουργίας είναι το επιχείρημα οτι ο λαός δεν υποστήριξε ποτέ τη τρομοκρατία, οτι ήταν εναντίον της. Το έχουν πεί και για τον ΙΡΑ αυτό, το λένε και για τους παλαιστινίους. Και ποιός κέρδισε τις τελικά τις εκλογές; Η Χαμάς. Είναι εκπληκτική η λειτουργία της σύμβασης στις κοινωνίες μας η οποία είναι ακριβώς αντ΄θετη της κοινής λογικής της φιλοσοφίας, η οποία είναι μια γενική λογική, και όχι κάποιος ουρανοξύστης ακαδημαικής σκέψης. Είναι καθαρές ιδέες, συνεκτικές, έγκυρες και ολοκληρωμένες. Το αντίθετο αυτής της κοινής λογικής είναι η σύμβαση που προυποθέτει μη καθαρές θέσεις, οθτε καν έναν καθαρό προσδιορισό της τρομοκρατίας, και σίγουρα ασάφεις και μισές αλήθειες. Η σύμβαση εξουσιάζει τις ζωες μας και οδηγεί σε αυτή την τρέλα του οτι η τρομοκρατία δεν εί ναι ποτέ αποτελεσματική. Η τρομοκρατία ήτα ν απαραίτητη για να θεμελιωθεί το κράτος του ισραήλ. Όλοι θυμούνται τους απαγχονισμούς βρετανών από εβραικές τρομοκρατικές ομάδες που έπαιξαν σπουδάιο ρόλο στην απόσυρση των βρετανών που επέτρεψε στον εβραικό λαό να ιδρύσει το ισραήλ

Εάν οι Παλαιστίνιοι ακολουθούσαν την πολιτική του Μοχάτμα Γκάντι, ιδίως μετά την 11η Σεπτεμβρίου, δεν θα είχαν καλύτερα αποτελέσματα;

Ο γκάντι υποστήριζε την παθητική αντίσταση και την κοινωνική ανυπακοή και των ειρηνικων μέσω εφόσον ήταν αποτελεσματικά. Δεν απέκλεισε την προσφυγή στη βία είπε οτι πρέπει να αυτοπεριοριστούμε σε ειρηνικά μέσα αφού λειτουργούν

Ακολούθησαν οι Παλαιστίνιοι αυτό το παράδειγμα καθόλου;

Πολλά μπορούν να ειπωθούν για αυτό. Δεν μπορεί μόνο να διαπραγματεύεσαι πάντα. Δεν υπάρχει γενικός κανόνας διπραγμάτευσης. Η ιδέα της μόνιμης διαπραγμάτυσης είναι ανοησία. Σκεφτείτε μια γυναλικα που βιάζεται. Είναι δυνατόν πριν χτυπήσει το βιαστή της να τον ρωτήσει εάν θέλει να μιλήσουν για το συμβάν. Είναι θέμα μιας βλακώδους σύμβασης, που κυβερνά τις κοινωνίες μας.και που λέει οτι η Δημοκρατία που έχουμε είναι κάτι το θετικό, ενώ υπάρχει μια κατα προσέγγιση ισότητα και στην ουσια κανείς δεν είναι ίσος. Στη βρετανία και τις ΗΠΑ το 10% των πιο πλούσιων έχει ίσως 1000 φορές την οικονομική δύναμη του 10% των πιο φτωχών, οι οποίοι κατέχουν μηδέν πλούτο και χρωστούν περισσότερα από οσα έχουν. Και βέβαια οι πιο πλοπύσιοι έχουν 1000 φορές μεγαλύτερη πολιτικ΄λη δύναμη στην ιεραρχική μας δημοκρατία. Όταν δεν υπάρχει ισότητα δεν υπάρχει ελευθερία. Εαν έχουμε διένεξη και εγώ έχω ένα όπλο ενώ εσύ όχι, η ελευθερία σου εξαφανίζεται..Οπότε ισότητα και ελευθερία είναι έννοιες δεμένες μεταξύ τους. Αν δεν υπάρχει ισότητα, δεν υπάρχει ελευθερία.

Αποκλείετε δηλ οτι μια στάση παθητικής αντίστασης θα απέφερε καλύτερα αποτελέσματα για τους Παλαιστινίους;

Στη παλαιστίνη έχουμε 50 χρόνια απόλυτου φρικτού πάθους. Και σε κανένα σημείο δεν υπήρχε η ελάχιστη ένδειξη οτι ήταν προετοιμασμένοι να μιλήσουν για ικανοποιητική λύση του προβλήματος, στο Καμπ Ντέιβιντ ο Αραφάτ έπρεπε να καταπιεί μια συμφωνία που προέβλεπε καντόνια και αποικίες για τους Ισραηλινούς, με τα εξωτερικά σύνορα της Παλαις΄τινης να ελέγχονται απο το Ισραήλ. Μια χώρα δηλ που δεν θα διοικείτο από τους Παλαιστίνιους. Οπότε έχουν διαιωμα να καταφεύγουν στη βια, έχει αποδειχτεί οτι η διαπραγμάτευση δεν λειτουργεί. Μέρι το 1967 διαπραγματεύονταν με αποτέλεσμα να χάσουν και το υπόλοιπο της χώρας που τους είχε απομείνει. Αποκλειω το οτι μια παθητική στάση θα παρήγαγε αποτελέσματα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s