i-Dentity And i-Deas — Εσύ έχεις ταυτότητα;

stylesight-id9-e1386083558473

Ξεκίνησε με ένα γνέψιμο του ματιού, όπως πολλές ανθρώπινες σχέσεις, ιδίως αυτές που διαρκούν. Ένα γνέψιμο, ένα χαμόγελο και η υπόσχεση ενός μεγάλου αύριο’ Dylan Jones

Το καλεντάρι σημαδεύει το 1980, την αυγή μιας νέας δεκαετίας. Μέσα από την καταχνιά του βόρειου Λονδίνου, σε μια σοφίτα, ξεδιπλώνεται ένα φανζίν που από τα νηπιακά του κιόλας βήματα θα αλλάξει την αντίληψη περί κομφορμισμού, θα εκφράσει την υποβόσκουσα ‘δύναμη’ του streetstyle και όσων αυτή συνεπάγεται, βάζοντας στον τοίχο την ενδυματολογική απολυτότητα που επέβαλαν ως τότε οι μεγάλοι οίκοι μόδας. Φέτος το i-D ενηλικιώνεται, γιορτάζοντας με την έκδοση του Smile, ενός βιβλίου –καταγραφή της ιστορίας του. Έτσι, σαν ένα αστείο, σαν ένα παραμύθι. Ή σαν μανιφέστο;

Πριν 21 χρόνια, με τον κοινωνικοπολιτικό χάρτη σημαδεμένο ακόμη από τον Ψυχρό Πόλεμο, και συνεπώς τον αποκλεισμό νέων, ανατρεπρικών ιδεών και τάσεων μακριά από το mainstream, η περιοδική δημοσιογραφία ανακυκλώνει επιβαλλόμενα πρότυπα ομορφιάς, lifestyle, μόδας.   To i-D έρχεται να καταδείξει τον κόσμο ακριβώς όπως αρχίζει η συνέντευξη με την διευθύντριά του, Avril Mair, στο υπόγειο της ημισκότεινης 124 Tabernacle street: Από την ανάποδη.

‘Η ιστορία του περιοδικού είναι καί παραμύθι, καί μανιφέστο. Το σκεπτικό ήταν να δώσει φωνή σε δημιουργικούς ανθρώπους, σε ιδέες γεννημένες στο δρόμο, όταν η μόδα δεν ήταν κάτι προσιτό σε όλους. Αναφέρεται σε ανθρώπους, άσημους και διάσημους, και στις ταυτότητές τους: Ταυτότητα και ιδέες. Όταν ξεκίνησε, κανείς δεν φανταζόταν οτι θα πετύχει, και συνεχίζει, ενώ εγχειρήματα μεγάλων εκδοτικών οίκων έχουν κλείσει’, θα πεί το δεξί χέρι του Terry Jones, του ανθρώπου πίσω από το i-D.

Λέει οτι πάντα ονειρευόταν να δουλέψει για το περιοδικό. Όταν αναφέρεται σε αυτό, μιλάει στον πρώτο ενικό. A never-ending dream: ‘Είμαι i-D εδώ και αρκετό καιρό. Ο λόγος που είμαι ακόμη, είναι οτι συνεχώς αλλάζει. Μόλις πριν 6 μήνες έμοιαζε με ένα τελείως διαφορετικό περιοδικό από οτι σήμερα. Όταν έχουμε μια καλή ιδέα, λέμε ας αλλάξουμε, ας κάνουμε κάτι διαφορετικό, και κάποιους μήνες λειτουργεί, κάποιους όχι, όμως για μένα είναι σημαντικός αυτός ο μόνιμος πειραματισμός – αν ποτέ τον σταματήσουμε, θα σταματήσω και εγώ’.

Η κλήση είναι χαρακτηριστική του πάθους αυτής και των συνεργατών της. ‘Όσος χρόνος κι αν έχει περάσει, η ψυχή του περιοδικού είναι ακόμη εκεί, κρατώντας τους συντελεστές του κοντά, όταν θα μπορούσαν, όπως και εγώ, να πάμε κάπου αλλού και να διπλασιάσουμε τις απολαβές μας’. Οι νυν ‘συντελεστές’είναι -μεταξύ άλλων- εντυπωσιακά cutting edge ονόματα που πρωτοδούλεψαν και ‘μεγάλωσαν’ με το i-D, όπως οι Νick Knight, Terry Richardson, Wolfgang Tillmans, Edward Enninful, Juergen Teller, και τέως ο σημερινός διευθυντής του GQ, Dylan Jones, ο οποίος έχει χαρακτηρίσει το περιοδικό και το streetstyle ως μια ‘δημοκρατική, άμορφη διαδικασία’.

idcover2

Ο ορισμός της Δημοκρατίας κατά την Old Street:

‘Το γεγονός οτι εάν εκτιμήσουμε τις ιδέες και την ‘υπόσχεση’ κάποιου, θα έχει την ίδια θέση στις σελίδες μας με αυτόν που είναι διεθνώς γνωστός ώς ένας από τους πλουσιότερους, πιο επιτυχημένους, δυναμικότερους ανθρώπους της μόδας.Το γεγονός οτι πριν 3 μήνες είχαμε στο εξώφυλλο ένα παντελώς άγνωστο μοντέλο και βιοπαλαιστή μουσικό, ενώ στο τελευταίο, τον Tom Ford με τον σκύλο του’.

To συγκεκριμένο μοντέλο (και ο σκύλος) λογικά θα είναι πανευτυχείς, έχοντας και μόνο κατά νου οτι πολλοί ‘κρυμμένοι θυσαυροί’ βρήκαν άσυλο ή σανίδα εξέλιξης σε αυτό το εξώφυλλο, πριν γίνουν ευρέως γνωστοί. Η Sade, η Madonna, η Kate Moss, η Bjork, σίγουρα κάτι θα έχουν να της πουν, παρ’ότι η έκφραση ‘δημιουργία διασημοτήτων’ αντηχεί άσχημα στην Avril.

Aνάμεσά τους όμως, το i-D φιλοξένησε και γενεές υποκουλτούρας, γενεές που μέχρι τότε ήταν ‘χωρίς όνομα’. Από τους New Romantics στους εραστές της Acid House, από τους grungers στους αυθεντικούς, πρώτους πανκ. ‘Ο σύνδεσμος μεταξύ αυτών των κινημάτων και του περιοδικού είναι η μόδα, η μουσική και ο τρόπος σκέψης. H μόδα διαμορφώνετα από διάφορους παράγοντες με διάφορους τρόπους. Δεν είναι απλώς το τί φοράς, δεν την βλέπουμε ως κάτι που πρέπει να σου επιβάλλουν σχεδιαστές. Για μας μόδα είναι οι άνθρωποι με δικά τους ρούχα, με δικές τους λέξεις’.

Τα τελευταία τρία χρόνια ο Τerry Jones αποφάσισε να εισβάλει μαζί με το δημιούργημα του στο mainstream, ανταγωνίζωντας παραδοσιακά εκδοτικά μεγαθήρια. Επανάσταση εκ των έσω ή διάβρωση ιδιαιτερότητας; ‘Κάνουμε μια συνειδητή προσπάθεια να ισορροπήσουμε την εμπορικότητά μας. Δεν είμαστε από εκείνους που θα κάνουν οτιδήποτε για να πουλήσουν έναν αριθμό τευχών, πάρα πολύς κόσμος θα έλεγε οτι δεν είμαστε καθόλου εμπορικοί. Ο βαθμός επηρεασμού είναι πολύ μεγαλύτερος του αριθμού πωλήσεων’.

id80nos12

Δεν έχει επισκευθεί ποτέ τη χώρα μας και ξέρει λίγα για αυτή, ωστόσο θυμάται οτι πριν 9 χρόνια ο Wolfgang Tillmans έστησε ένα αφιέρωμα για την ‘υπόγεια’ Αθήνα στο πάλαι ποτέ club Tessεra, με την ευκαιρία ενός i-D παρτυ. Εκτός αυτού όμως, ‘η Sophia Kokosalaki είναι μια πολύ ταλαντούχος γυναίκα. Πολλοί σχεδιαστές έρχονται στο Λονδίνο για να  εκμεταλλευτούν το hype της πόλης και να κάνουν όνομα, ειδικά στο Hoxton, αλλά αυτή υποστηρίζεται από μια σταθερή βάση, μια τρομερή ικανότητα’.

Βλέπετε τη δημιουργία κάποιου trend προς την Ελλάδα;

Απάντηση: ‘Βρίσκεις ρούχα της Κokosalaki στην Αθήνα;’

Στο καταπληκτικό edito του Smile, ο Jones συμπυκνώνει τη φιλοσοφία του σε δύο προτάσεις:  ‘Κοιτώντας πίσω, κοιτώντας μπροστά. Ανακαλώντας την ερώτηση ‘γιατί

i-D;’, αποκρίνομαι οτι με αναγκάζει να κρατώ τα μάτια μου ανοικτά’, μολονότι  στα εξώφυλλα γίνεται το αντίθετο, παροτρύνοντας μας να κοιτάζουμε βαθιά, κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων.

Η Avril Mair λοιπόν πόσο συχνά γνέφει με το μάτι της; ‘(κοκκινίζει) Δεν θα το μάθεις, η φράτζα μου το καλύβει’

Για το περιοδικό ΚΛΙΚ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s