2001 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ: ΑΡΘΟΥΡ ΚΛΑΡΚ (2001 Years Hence-Arthur Clarke)

«Πίσω από κάθε εν ζωή άνθρωπο στέκονται τριάντα σκιές, μιας και αυτή έιναι η αναλογία με την οποία ο αριθμός των αποθνήσκοντων υπερτερούν των ζωντανών. Από την αυγή του χρόνου, σχεδόν εκατό δισεκατομμύρια ανθρώπινα όντα έχουν περπατήσει στον πλανήτη Γή. Κατά μια περίεργη σύμπτωση, υπάρχουν περίπου εκατό δισεκατομμύρια αστέρια στο κοντινό μας σύμπαν, το Μilky Way: Για κάθε άνθρωπο που έζησε ποτέ σε αυτό το σύμπαν, λάμπει ένα αστέρι.» (Intro, 2001:Space Odyssey)

¿Enter

Σύνδεση με μακρινό υπολογιστή-

Επαλήθευση ονόματος και password-

Λήψη μυνήματος-

Έχετε 1 νέο μύνημα:

« Λυπάμαι πολύ. Η ενέργεια και κινητικότητα μου είναι περιορίσμένες εξ αιτίας του συνδρόμου της Πολυομελίτιδας, δεν μπορώ να δώσω συνέντευξη.  Με χαρά θα σχολίαζα όμως οποιαδήποτε μέγιστη εξέλιξη σε θέματα του άμεσου ενδιαφέροντος μου, όπως ένα μύνημα από το διάστημα ή μια προσγείωση εξωγήινων στον κήπο του Λευκού οίκου.    Τις καλύτερες ευχές μου…»

Ο Άρθουρ Κλάρκ μόλις έκλεισε τα 83 του χρόνια. Στη δύση της ζωής ενός μυαλού που πίστεψε στο απίστευτο και προφήτεψε το ακατόρθωτο, στη σταδιακή τελμάτωση ενός κουρασμένου σώματος που ταξίδεψε ασταμάτητα πείθοντας, που καταδύθηκε άπειρες φορές στον Ινδικό Ωκεανό ονειρευόμενο την μετεξέλιξη του ανθρώπινου γένους, ο σερ ‘Αρθουρ δεν δίνει πια συνεντεύξεις. Παγιδευμένος  ανάμεσα στην αναπηρική του καρέκλα και στα δεκάδες e-mail που λαμβάνει κάθε μέρα, κατά μια ειρωνική συγκυρία, -μιας και για την εφεύρεση τους είναι ο κυρίως υπεύθυνος- ζει σχεδόν απομωνομένος στην ‘Τεχνόαση’ που δημιούργησε στη Σρί Λάνκα. Έχει συμβάλει και έχει πετύχει τα μέγιστα. Τελευταίος στόχος; Να ζήσει το 2001, τη χρονιά του…

Όλα άρχισαν σε πολύ μικρή ηλικία, όταν ο αγρότης από το Minehead της Αγγλίας έβαλε μια κάρτα τσιγάρων με την απεικόνιση ενός δεινόσαυρου στα παιδικά χέρια του γιού του, η μοναδική ανάμνηση του Κλάρκ για τον πατέρα του, και εφαλτήριο για την ενασχόληση του με την επιστήμη. Λίγο πριν τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο άρχισε να γράφει μικρές ιστορίες επιστημονικής φαντασίας, ενώ κατά την διάρκειά του υπηρέτησε στη RAF σε ένα μυστικό πρόγραμμα κατασκευής ραντάρ. Το 1945 σε ηλικία 28 χρονών συγγράφει το ‘Extra-Terrestrial Relays’, ένα παράξενο για την εποχή δοκίμιο περι γεωστατικών δορυφόρων οι οποίοι σε καθορισμένα σημεία πάνω από την επιφάνεια του πλανήτη, μεταδίδουν ραδιοφωνικά σήματα, στιγμιαία. Το γραπτό αυτό αξιολογήθηκε ως για μια χούφτα χιλιάρικα από το περιοδικό ‘Wireless World’. Λίγα χρόνια μετά, θα αλλάζε τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων για πάντα, δημιουργώντας μια βιομηχανία τρισεκατομμυρίων. Θα ακολουθήσουν προβλέψεις για την κατάκτηση της Σελήνης, τον τρόπο που θα γίνει, τους εν τροχιά διαστημικούς σταθμούς, και δεκάδες άλλες σημερινές πραγματικότητες.   Το 1956 επισκέπτεται τη Σρι Λάνκα την οποία έμελλε να υιοθετήσει ως πατρίδα, γοητευμένος από τον ωκεανογραφικό πλούτο του επίγειου παραδείσου. ‘Πηγή έμπνευσης, και εξομοιωτή έλλειψης βαρύτητας’ θα χαρακτηρίσει σύντομα τα άπατα της Κευλάνης. Και είναι από αυτόν τον τεχνοπαράδεισο όπου αφήνεται σε συζητήσεις με την ιδιοφυία του Stanley Kubrick περί αλγόριθμων, μετριοπάθειας, σκηνοθεσίας, πολιτικής, και σχεδιασμού της ταινίας ‘Ταξίδι πέρα από τα άστρα’, βασισμένη στο βιβλίο του Κλάρκ ‘The Sentinel’, η οποία τελικά θα πάρει σάρκα και οστά ως ‘2001:Οδύσσεια του Διαστήματος’, το 1968.KubrickandClarke

Η ταινία-σύλληψη της άλλοτε θυελλώδους, άλλοτε συμβιβαστικής, αλλά πάντοτε εποικοδομητικής συνεργασίας τους θα αποτελέσει το μοναδικό, ίσως, κλασσικό αριστούργημα επιστημονικής φαντασίας, με επιφυλάξεις ως προς την ταξινόμησή της: Το σενάριο της ‘Οδύσσειας’ δεν είναι απλά αφηγηματικό αλλά τόσο προφητικό, που να αποτελεί πια επιστημονικό ρεαλισμό.  Μαζί θα δώσουν πνοή στον πρωταγωνιστή της ταινίας ΗΑL, τον νοήμων κεντρικό υπολογιστή του διαστημόπλοιου ‘Voyager’, απόστολου της ανθρωπότητας στο μεγάλο επόμενό της επίπεδο, ταξιδεύοντας προς τον πλανήτη Δία, όπου έχει ανακαλυφθεί ένας υπερφυσικός μονόλιθος, με τέλειες αναλογίες, λεία επιφάνεια, και μυριάδες συμβολισμούς. Ο ΗΑL τραγουδά, συγκινείται, φοβάται, οργανώνει, θυμώνει, έχει αισθητικές προτιμήσεις, δινει λύσεις, διαισθάνεται τον κίνδυνο να τον θέσουν εκτός λειτουργίας και εκδικείται τους συνταξιδιώτες του αστοναύτες. Έχει όμως ψυχή;

Από τα πρώτα ανθρωποειδή και την ‘ανακάλυψη’ της σκέψης, από τον ΗΑL-9000 και την  τεχνητή νοημοσύνη, στο ‘Space Child’ και την αναζήτηση της θέσης του ανθρώπου στο σύμπαν, το ‘2001’ θα θέσει το ερώτημα του αν μπορεί να υπάρξει νοημοσύνη χωρίς συνείδηση,  του αν η τεχνολογία μπορεί να αναγεννήσει τον άνθρωπο. Είναι όμως οι επιτυχείς προβλέψεις που κάνουν την ταινία αντικείμενο κριτικής μέχρι σήμερα. Ο Κλάρκ έπεσε έξω στην ημερομηνία όπου ο άνθρωπος φτιάχνει μηχανή με αυτούσια νοημοσύνη: Αναμένεται μέσα στα επόμενα 30 χρόνια. Έπεσε έξω στα μεγέθη των μηχανών αυτών: Αντίθετα με τον ΗΑL, τα κομπιούτερ σήμερα είναι μικρότερα και δυναμικότερα από οτι περίμενε. Έπεσε έξω στα ανθρώπινα διαγαλαξιακά ταξίδια: Θα πάρει πολύ περισσότερο απ’ οτι φαντάστηκε για το πρώτο ταξίδι του ανθρώπου μακρύτερα έστω από τον Άρη. Όμως τα αναμενόμενα αυτά βήματά μας, θετικά ή αρνητικά, δεν θα ήταν καν προβλεπόμενα αν ο πανανθρωπισμός του σερ Άρθουρ δεν τα είχε συλλάβει, 50 χρόνια πριν.  Για αυτόν η αποίκηση του ηλιακού μας συστήματος είναι φυσική συνέχεια του ανθρώπινου γένους. Οραματιζόμενος, έχει στο νου του το ρητό του ανθρωπολόγου Κonrad Lorenz «βρήκα τον σύνδεσμο μεταξύ πιθήκου και πολιτισμένου ανθρώπου –  – είναι εμείς!». Το μέλλον που έχει στο μυαλό του ο Κλάρκ προυποθέτει εκτός από φαντασία, και μερικούς έξτρα εγκεφαλικούς διαδρόμους για να χωρέσει στον νου, σήμερα. Τα τωρινά διαστημικά προγράμματα θα μοιάζουν με τις πρώτες προσπάθειες πτήσης με αερόστατο. Μιμούμενοι τις συσσωρεύσεις ενέργειας των ήλιων και των άστρων με την ιλιγγιώδη ανάπτυξη της θερμής και ψυχρής ένωσης ατόμων υδρογόνου (hot – cold fusion), το ενεργειακό πρόβλημα κάθε σπιτιού, κάθε πόλης, κάθε κράτους έχει λυθεί οριστικά, εγκαθιδρύοντας παγκόσμια ειρήνη. Ο άνθρωπος έχει πια δαμάσει τα περιβάλλοντα των κοντινών πλανητών, πολυτελή ξενοδοχεία λειτουργούν στην Σελήνη. Έτσι, μόνο πρόβλημα των υπερπλανητικών ταξιδιωτικών εταιριών  είναι η καλύτερη παροχή χημικών τροφών και ψυχαγωγίας (ο επιβάτης δεν κοιτάζει συνέχεια από το παράθυρο του τα άστρα, και βαριέται να διαβάζει τον οδηγό βαρύτητας Zero-G, το μελλοντικό ΝΑSA-Sutra). Στις ταινίες συμμετέχει πια ενεργά και ο θεατής, αφού οι αισθήσεις και τα βιώματα των πρωταγωνιστών δοχετεύονται κατευθείαν στον εγκέφαλο του, προσπερνώντας τα παραδοσιακά μέσα (όραση, αφή, ακοή). Πριν μερικούς αιώνες πρωτοσυναντήθηκαν άνθρωποι και εξωγήινοι, οι μαθητές Δημοτικού μαθαίνουν πώς οι πρόγονοι τους αποκρυπτογράφησαν τα πρώτα διαγαλαξιακά ραδιοκύματα χαμένων πολιτισμών, γύρω στο 2030. Πίσω στη Γή μας, έχουμε δημιουργήσει για οικολογικούς λόγους καινούργιες ποικιλίες πανέξυπνων, οικονομικών, ταχύτατων μεταφορικών ζώων.

Yπάρχουν κι άλλοι νέοι συγκάτοικοι: Εξυπνότερες μηχανές από τον άνθρωπο έχουν γεννηθεί προ πολλού. Δεν είμαστε πια οι μοναδικοί υψηλά νοήμοντες στον πλανήτη…  «Ελπίζω να μην είμαι πειστικός. Εάν οι προβλέψεις μου φαίνονται απολύτως λογικές θα έχω αποτύχει στο να κοιτάξω πολύ βαθιά στο μέλλον. Γιατί το μόνο σίγουρο στοιχείο για το μέλλον είναι το οτι θα είναι απολύτως φανταστικό», θα πει χωρίς να πείσει ο πάντα μετριοπαθής Κλάρκ, που είναι τόσο σίγουρος για την εγκυρότηατα των προβλέψεων του, ώστε πριν χρόνια δήλωσε οτι οι υποθέσεις του βγήκαν αληθινές: απλά  η ανθρωπότητα δεν ήταν συνεπής στο ραντεβού της. Σε αυτό φταίνε και οι Έλληνες, μιας και «αν η πολιτική διορατικότητα των αρχαίων Ελλήνων συμβάδιζε με την τεχνολογική ιδιοφυία τους, τότε μπορεί η βιομηχανική επανάσταση να άρχιζε χίλια χρόνια πριν τον Κολόμβο», και συνεπώς πολλοί από μας σήμερα να έβλεπαν την Γή μέσω φωτοβολτοικών νανοτηλεσκοπίων έβδομης γενιάς.  Στην αυγή του 2001, βλέπει μια εκδοχή του HAL έτοιμη να βγεί στην αγορά με την φήμη του καλύτερου προσωπικού  υπολογιστή όλων των εποχών, περιμένει την προβολή τηλεοπτικών και κινηματογραφικών ταινιών βασισμένων σε μερικά από τα 80 βιβλία του, συμμετείχε στην πρωτοχρονιάτικη συναυλία του Jean Michelle Jarre στην Okinawa της Ιαπωνίας, νοερά.

«Δεν ταξιδεύω πια. Αν θελήσω να πάω πίσω στο Minehead, δεν έχω παρά να κλείσω τα μάτια μου».   Φυσικά και δεν εννοεί τον θάνατο. Δεν τον φοβάται, «αλλά δεν θέλω να είμαι μπροστά όταν μου συμβεί». Άλλωστε, μια από τις τελευταίες προβλέψεις του πανθειστή αλλά αντιμυστικιστή Κλάρκ μιλάει για το αντίθετο. «Θα ήθελα να κλείσω, με την πιο τρομερή μελλοντική πιθανότητα – το να δουν μερικοί ζωντανοί σήμερα άνθρωποι το έτος 3000, μέσω της βιολογικής αθανασίας, ‘κατεβάζοντας’ τον ανθρώπινο νου σε έναν ανόργανο φορέα. Το γιατί κάποιος να πράξει κάτι τέτοιο είναι μια άλλη συζήτηση, αλλά μόλις γίνει εφικτό, μερικοί ερευνητές ίσως πάνε στο μέλλον, για νε δουν τί θα γίνει». Κατά μια περίεργη σύμπτωση, μια τούφα μαλλιών με το DΝΑ του εν πολλοίς προφήτη-εμπνευστή της διαστημικής και ψηφιακής εποχής βρίσκονται ήδη, τιμής ένεκεν, σε δορυφόρο στον δρόμο προς τα αστέρια. «Οπότε ποιός ξέρει. Ίσως ξαναγεννηθώ. Για φανταστείτε: Δύο χιλιάδες χρόνια από τώρα πολλαπλοί Άρθουρ να οραματίζονται σε διαφορετικούς Γαλαξίες». Ναι, ζήστε. Ζήστε για πάντα, σερ Άρθουρ Τσάρλς Κλάρκ….

¿Enter

Αποσύνδεση-

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s